Vita
de vie este una dintre plantele de cultura cu o istorie foarte
veche, bine studiata si documentata, fiind socotita simbol al
fecunditatii si al sanatatii, iar vinul a fost apreciat ca nectar
al zeilor.
Vechimea viticulturii se pierde
în negura timpurilor, cercetarile arheologice demonstrând ca vita
de vie salbatica (vitis vinifera silvestris) din care s-a selectionat
în timp vita de vie roditoare (vitis vinifera sativa) a existat
înca de la începutul erei tertiare. Se apreciaza ca viticultura
s-a dezvoltat în tinuturile paduroase, pline de liane ale Pontului
Euxin si ale Traciei, apoi s-a raspândit în Grecia continentala
si în Europa Centrala.
Asa cum si legenda spune zeul
vinului si al bunei dispozitii, Bacchus la romani, Dionysos la
greci - s-a nascut în Tracia, "patria cea veche a geto-dacilor",
astazi teritoriul României.
“Frumosul si veselul zeu cu
bucle stralucitoare si fruntea încercuita cu verzi ghirlande-mbalsamate
si struguri aurii si dulci a pornit în lume sa împrastie vita
de vie. Acesta colinda din tara în tara într-un car tras de pantere,
lei, tigrii si alte fiare, urmat de un cortegiu vesel format din
nimfe si satiri iar vinul curgea în valuri".
|
Nu
toate popoarele l-au primit cu prietenie, unele chiar l-au alungat.
De aceea vita de vie nu creste oriunde, ci numai acolo unde Bacchus
a fost primit pe masura darului sau facut.
În Tracia, producerea vinului este
o ocupatie ce dateaza din secolul 7 î.e.n. Abundenta si calitatea
vinurilor produse de catre daci (locuitorii acestei parti a Traciei)
era atât de vestita, încât marele rege dac Burebista, în dorinta
de a pune capat incursiunilor popoarelor migratoare, a ordonat
distrugerea tuturor viilor. Bineînteles, nu toate viile au fost
dezradacinate si, în scurt timp, alte vii au fost plantate.
Dupa ce Dacia a fost cucerita
de catre romani (în anul 106), pe monezile batute în noua provincie
era reprezentata o femeie careia doi copii îi ofereau struguri,
ca simbol al principalei bogatii a tarii.
În timpuri mai recente, evolutia industriei vinului din România
a fost influentata de catre patru momente importante din istoria
tarii: strânsele legaturi cu Franta de-a lungul secolului 19,
strânsele legaturi cu Germania si Austria din perioada interbelica,
instaurarea comunismului în 1948 si liberalizarea economica de
dupa 1989.
România a întretinut strânse legaturi
cu Franta de-a lungul secolul 19: cultura franceza, educatia si
ingineria erau foarte apreciate, iar franceza era limba uzuala
pentru cei educati. În momentul în care filoxera a lovit podgoriile
românesti, era normal ca viticultorii de aici sa ceara asistenta
tehnica si ajutor practic colegilor lor francezi. Ca rezultat,
marea majoritate a viilor plantate post-filoxera au fost de provenienta
franceza, cum ar fi: Pinot Noir, Cabernet Sauvignon, Merlot, Chardonnay
ori Sauvignon Blanc. De aceea varietatile respective sunt cultivate
în România de mult mai mult timp ca în restul tarilor din estul
Europei.
O alta consecinta a schimbarii
de orientare, în favoarea Germaniei si Austriei, în perioada de
dintre cele doua razboaie, a fost introducerea pe piata româneasca
a spritului: vin ce se bea acompaniat de apa minerala. Si astazi,
în România, spritul este un mod foarte popular de a bea vinul,
de aici rezultând si preferinta consumatorilor (dar si a producatorilor)
români pentru vinurile albe seci, din moment ce acestea dau cel
mai bun sprit.
În timpul perioadei comuniste au
fost dezvoltate trei genuri de societati producatoare de vin:
statiunile de cercetari viticole, intreprinderi de stat pentru
industrializarea vinului si cooperative agricole, legate într-un
fel sau altul de intreprinderile de stat. Liberalizarea economiei
românesti, de dupa 1989, nu a afectat societatile de cercetare
din domeniul viei si vinului; pe de alta parte, viile aflate în
patrimoniul cooperativelor agricole au fost privatizate, iar intreprinderile
si societatile vini-viticole de stat au fost deja sunt pe cale
de a fi, si ele, privatizate.
Un vin veritabil trebuie sa poarte
pecetea celor care l-au produs, astfel încât calitatea lui sa
nu fie depreciata iar consumatorul sa gaseasca în vin satisfactia
de a descoperi tainele miraculoase ale acestuia.
|